بررسی نقش زنان در اجرای گروهی موسیقی امروز

نویسنده: جیمز دروسل- ترجمه: سروش کمالیان
چنان که نقل شده، در زمان های گذشته ی موسیقی به طور سنتی در تصرف مردان جامعه بوده است. موسیقی برای زنانی که قصد داشتند در مورد این صنعت تفکر کنند، قطعه ای بنویسند یا تصنیفی بسرایند امری نامناسب و غیر قابل قبول محسوب می شد.
با این توضیح روشن می شود که چرا برخی معتقدند هنوز به دست آوردن یک جایگاه محکم و استوار برای زنان در این صنعت دشوار است.
 امروز پنج زن موسیقی دان در حال مطالعه بر روی نقش زنان در موسیقی از گذشته تا به امروز هستند.
“گیومر دونایس وارگس”  پروفسور تاریخ از دانشگاه منفیس گفته است: همواره پا گذاشتن در قلمرو حکم روایی مردان برای زنان دشوار بوده است. زن ها معمولا به عنوان ایفا کننده و مجریان امور پذیرفته شده اند زیرا آنها زیبا و شیرین هستند، اما مشاهده ی آنان در موقعیت ها و مقام هایی که بودن در آنها مستلزم داشتن افکاری انتزاعی و مطلق است – مثل نویسندگی، آهنگسازی یا مدیریت- سخت و غیر قابل قبول است.
هر یک از این زنان موسیقی دان، تعلیم دیده و حرفه ای در انجمن تکنولوژی فیدکس در حوزه ی تخصصی خود صحبت خواهند کرد و از باورها، اعتقادات و فلسفه ی شخصی خود در مورد نقش زنان در موسیقی خواهند گفت. این گفتگوی گروهی حاصل افکار موریا لوگان عضو هیات رییسه ی کالج علوم ارتباطات و هنرهای ظریف است. “موریا لوگان”  می گوید من در فکر انجام یک سری امور در مورد هنر در تاریخ زنان بودم سپس به این نتیجه رسیدم که موسیقی می تواند انتخاب خوبی باشد.
از برخی زنان در مورد این که آیا علاقه مند به همکاری با من در رابطه با این موضوع هستند یا نه سوال کردم و جواب آنها مثبت بود. این گروه متشکل شده است از آهنگساز و ترانه سرا، نوازنده ی فلوت و مجری ” جنیس میزورل میشل” ،” پاتریشیا هوی رهبر ارکستر” ، “رودی ای شید”      مدیر مدرسه ی موسیقی،” تونیا باتلر”  تهیه کننده ی موسسه ی موسیقی و مشاور حقوقی برنامه های تفریحی و “جویز کوب”  پروفسور موسیقی و خواننده ی موسیقی جاز و بلوز.
پروفسور موسیقی شناسی جین پیج، تعلیم دهنده ی موسیقی به زنان اداره کننده ی برنامه خواهد بود.
“جنیس میزورل” آهنگساز کلاسیک می گوید: زنان از دیر باز سراینده ی اشعار و نوازنده ی موسیقی بوده اند اما این مساله تنها چند سالی ست که در جامعه به طور آشکارا شناخته شده است. وی اضافه می کند در گذشته ممنوعیت های فراوانی برای زنان آهنگساز و سرایندگان تصانیف وضع شده بود. زنان تنها در صومعه ها به نوازندگی و سرایندگی می پرداختند اما اجازه ی اجرای برنامه ی خود در مجامع عمومی را نداشتند. در واقع برای رشد و توسعه ی  هرچه بیشتر موسیقی، شرکت زنان در این صنعت لازم و ضروری است. وی می گوید: ترجیح می دهم که اعضای گروه موسیقی من مرکب از تعداد قابل توجهی از زنان باشد. احساس می کنم این مساله بسیار مهم است که گروهی موسیقی دان و نوازنده ی زن داشته باشیم که خارج از محیط دانشگاه و برای عموم به اجرای برنامه بپردازند.
“باتلر” معتقد است تا کنون زنان در صنعت موسیقی بسیار فعال و موثر بوده اند اما هنوز کارهای فراوانی وجود دارد که آنها می توانند انجام دهند. در واقع در صنعت موسیقی نقشی وجود ندارد که یک زن نتواند از عهده ی آن بر آید. اما زنان زیادی که به کار نویسندگی یا تولید موسیقی روی بیاورند، وجود ندارد و دو دلیل اصلی برای این عدم تمایل قابل ذکر است: اول این که زنان، این کار را به صورت حرفه ای تعقیب نمی کنند و دوم این که آنها احساسمی کنند هیچ گاه توسط مردان و جامعه مورد پذیرش واقعی قرار نخواهد گرفت. باتلر معتقد است انجام کار به صورت حرفه ای می تواند در رشد و پیشرفت زنان در این صنعت، بسیار مفید باشد. هرچه تعداد زنانی که به این صنعت وارد می شوند بیشتر باشد، می تواند شرایط بهتری برای ورود زنان آینده به این صنعت را فراهم کند. اگر زنانی که به این صنعت روی می آورند به بهترین نحو و به صورت حرفه ای با موضوع برخورد کنند، دیگر دلیلی برای زیر سوال رفتن آنها وجود نخواهد داشت. آنها برای پیشرفت بیشتر به مربی نیاز دارند تا بتوانند پس از آن نیز به زنان جوانتری که قصد دارند پا در عرصه ی موسیقی بگذارند آموزش دهند.
از نظر “جویس کوب” توانایی زنان در کار صنعت موسیقی کاملا متفاوت است. به هر حال به طور متوسط ۴۰ درصد از کسانی که خواهان شنیدن کار آنها هستند از داشتن این فرصت محرومند. من یک دی جی هستم و در طول اجرای برنامه اجازه دارم که توانایی زنانی را که به صورت طبیعی می توانند هنر خود را به نمایش بگذارند به عموم مردم نشان دهم. وی ادامه می دهد گروه موسیقی من شامل زنان آهنگساز و تصنیف سرا و رهبر گروه مثل جانی میشل ، ایندیا آرای ، نورا جونز ، دنیل کارل  و آلیشیا کیز  می شود.
در سال های اخیر، زنان توانسته اند موقعیت های جدیدی که قبل از این هیچ گاه در اختیار نداشته اند به دست بیاورند، اما هنوز فضاهای بسیاری برای پیشرفت و ترقی آنها وجود دارد زیرا جنسیت همواره مورد توجه بوده است.
همچنان تا به امروز حضور زنان به صورت جدی در صنعت موسیقی با تعصب و سخت گیری همراه است و مساله ی تبعیض جنسیتی وجود دارد و در بسیاری موارد، زنان این مساله را پذیرفته اند. در تصور و خیال مردان، گرایش زنان بیشتر به سمت خانه داری و پرستاری از کودکان شان است و از نظر آنان، زنان هنوز شیئی وابسته به مسایل جنسی هستند.
                                                                                                      (James E.Derousselle)
                                                                                                                     march 2011