مطالب و نوشته ها

ای ایران،یادنامه ای برای روح الله خالقی به کوشش گلنوش خالقی

۱ مهر ۱۳۹۱ نویسنده: فاطمه خان محمدی او را خیلی ها با کتابی می شناسند که "سرگذشت موسیقی ایران" است یا "نظری  به موسیقی"  دارد. برنامه ی گل ها هم یادآور نام اوست و سرودی ماندگار و دلنشین به نام "ای ایران" که شعرش را دکتر حسین گل گلاب سروده بود، از معروف ترین ساخته های وی است. روح الله خالقی به سال 1285 در کرمان به دنیا آمد. ازشاگردان استاد علینقی وزیری بود و زندگی خود را صرف خدمت و پیشرفت موسیقی ایران کرد. او متد و دستورهای علمی برای تدریس موسیقی ملی، قطعات ارکسترال، قطعات آوازی، اتود، آثار ساده ی موسیقی برای مدارس و کتاب و مقاله های زیادی را خلق کرد. استاد روح الله ...

اولین صفحه ی ضبط شده از بانو روحبخش

۱ مهر ۱۳۹۱ نویسنده: محمدرضا شرایلی بانو عزت روحبخش از جمله خوانندگان مطرح در موسیقی ایران حد فاصل سال های 1310 تا 1340 می باشد. در مورد سال تولد و زندگی هنری و شخصی وی مطالب متعددی در کتب و مجلات موسیقی قدیمی درج شده که تشخیص صحت و سقم آن طی پژوهش های بیشتر و دقیق تر میسر است. اما در این مقال صحبت از اولین اثر ضبط شده ی اوست. بسیاری، حضور هنری وی را در خوانندگی از افتتاح رادیو دانسته اند. اینکه روحبخش از جمله اولین خوانندگان رسمی رادیو بوده مطلبی صحیح است؛ ولی شروع کار هنری او حدود 10 سال پیش از تاسیس رادیو است. وی در ابتدا به شرکت در نمایشنامه های موزیکال و اپرت های ...

موزیسینی از دوران ساسانی

۱ شهریور ۱۳۹۱ به شهادت آثار جا مانده از گذشته اعم از نقاشی، لوح ها، حکاکی ها و نیز شعر شعرای بزرگ، زنان موسیقی دان در این مرزوبوم کم نبودند. یکی از آنان آزاده (آزادوار، آزادا)، کنیزکی یمنی در دربار بهرام گور بود که به نیکی چنگ می نواخت. او که بعدها به همسری بهرام درآمد، زنی نترس و بی پروا بود که عقایدش را به راحتی به زبان می آورد و سرانجام نیز همین شجاعت در سخن گویی اش، باعث خشم بهرام شد و مطابق یکی از مجازات های آن دوران، به زیر سم اسب بهرام جان داد. در شاهنامه ی فردوسی، داستان بهرام گور با کنیزی رامشگر چنگ نواز (آزاده) چنین آمده: بهرام، کنیزی رامشگر را بر رکاب های ...

جستجو در ریشه های گم شده ی تاریخ

۱ شهریور ۱۳۹۱ نویسنده: نیکو یوسفی موزاییک های کاخ بیشاپور در تزیینات ایوان کاخ شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی(272 – 241م) متعلق به شهر بیشاپور فارس، تصویری به جای مانده که امروزه در موزه ی لوور پاریس نگه داری می شود. از آن جا که بیشاپور، پس از پیروزی شاپور اول در جنگ با رومیان ساخته شد، به نظر می رسد که توسط اسرای رومی بازمانده از جنگ، بنا شده و این گونه بناها و آثار، اصالتا ایرانی-رومی خوانده می شوند. زیرا هم در تکنیک و هم در تصویر، تاثیرات هر دو تمدن، به خوبی ثبت شده است. در این تصویر که از موزاییک ساخته شده، بانویی را در حال چنگ زدن مشاهده می کنیم، که از در کنار ...

معرفی کتاب: آوای مهربانی

۱ شهریور ۱۳۹۱ نویسنده: فاطمه خان محمدی یادواره ی بانوی آواز ایران در سنگلج تهران متولد شد. زمانی که به دنیا آمد پدر نداشت و در دوران نوزادی مادرش را هم از دست داد. خود را مدیون مادر بزرگش که روضه خوان حرم سرای زنان ناصرالدین شاه بود می دانست و معتقد بود همان پامنبری کردن ها او را به اینجا رسانده است. یکی از روز های پاییزی در باغ عشرت آباد عروسی ای بر پا بود که مرتضی خان نی داوود در مجلسی که هیچ کس ساز را نمی شناخت، مجبور بود تار بنوازد و حالی دیگر داشته باشد. او منتظر صدای زنی بود که در اندرونی بخواند اما بر خلاف رسم و عادات آن زمانه، دختری بی پروا از اندرونی بیرون ...

آوای یونان

۱ شهریور ۱۳۹۱ نویسنده: فرید تفسیری در روستایی به نام تای چیون واقع در یکی از استان های مرکزی یونان به تاریخ 25 نوامبر 1939 دیده به هستی گشود. او کار موسیقی را با فراگیری پیانو آغاز کرد و سپس به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی تاریخ و معماری از دانشگاه آتن نایل شد. وی در پاریس به مطالعه ی موسیقی قومی پرداخت و در این زمینه تخصص پیدا کرد. سپس در موزه ی ملی هنر و سنت به عنوان پژوهشگر مشغول به کار شد. در طول این سالیان، آهنگ هایی را نوشت و ضبط کرد که خوانندگان یونانی آن ها را می خواندند. او در زمینه ی آهنگسازی در سبک مورد علاقه ی خویش که بیشتر مایه ی قومی-سنتی دارد، تبحر ...

وضعیت آهنگسازان معاصر زن

۱ شهریور ۱۳۹۱ نویسنده: کری اندرو، ترجمه: محبوبه خلوتی در شماره ی پیشین سایت زنان موسیقی، مقاله ای درباره ی وضعیت آهنگسازان معاصر زن در بریتانیا منتشر گردید، نوشته ی زیر نیز گزارشی است در همان زمینه به قلم کری اندرو، بانوی آهنگساز انگلیسی که خود با این نابرابری مواجه بوده و آن را شخصا تجربه کرده است. چرا آهنگسازهای زن اینقدر کم هستند؟ هنوز هم تعداد آهنگسازان مرد از آهنگسازان زن بیشتر است. باید کاری برای این نابرابری انجام دهیم و در این مقاله نشان می دهیم که چگونه. من از این شعار که می گویند آثار خلاقانه ی زنان و مردان ریشه های متفاوت دارند، بدم می آید یا این ...

پروانه، اولین خواننده ی ترانه ی مرا ببوس

۱ شهریور ۱۳۹۱ نویسنده: محمدرضا شرایلی   در تاریخ معاصر موسیقی ایران سه خواننده با نام «پروانه» وجود داشته است. اولین پروانه همان «مچول پروانه» است که پیش تر در برخی مقالات به بررسی آثار و احوال وی پرداخته شد و عملا دوران فعالیت هنری کوتاهش در محدوده ی سال های پایانی دوره ی قاجار و سال های نخستینِ حکومت پهلوی است (متوفی در اواخر 1306 یا اوایل 1307 ه.ش). دومین، خواننده ای اصالتا آذری به نام «پروانه» بود که فارسی را با اندکی لهجه ادا می کرد و در محدوده ی سال های 1325 تا 1338 ه.ش دارای شهرت و فعالیت در رادیو، آثار ضبط شده در صفحات گرامافون، موسیقی فیلم ها و اجرای صحنه ای ...
سرمقاله شماره ی ششم. شهریور ۱۳۹۱

سرمقاله شماره ی ششم. شهریور ۱۳۹۱

۱ شهریور ۱۳۹۱ نویسنده: نیکو یوسفی  دوست داشته باشیم یا نه، این روزها هنر هم مثل باقی چیزها در سایه ی سیاست قرار دارد. سیاست زمانه. در زمانی که مدرنیسم، از تب و تاب اولیه افتاده، هنرمندان با خلق آثار خود، به نوعی سعی در توصیف مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دوران خود دارند. حالا دیگر، احکام تعیین کیفیت، از پله های مطلق گرایی به نسبیت رسیده اند. البته اگر از اهداف تبلیغاتی و تجاری بعضی از این آثار صرف نظر کنیم؛ که شاید به نوعی در بعضی از آن ها هم رد پای این نگرش دیده می شود. دوران معاصر ...
دست ها مجال نمی دهند

دست ها مجال نمی دهند

۱ مرداد ۱۳۹۱ نویسنده: ضیاالدین ناظم پور کارمن پیچار متولد 1984 در شهر "لیوبلیانا"، پایتخت اسلوونی، نوازندگی ویولن سل را از پنج سالگی شروع کرد. در نوزده سالگی (2003) موفق به اخذ گواهی پایان نامه ی مدرسه ی معتبر موسیقی و باله ی ماریبور گردید و همان سال مدرک موسیقی خود را از آکادمی دانشکده ی موسیقی "زاگرب" نیز اخذ کرد. دو سال بعد مدرک استادی خود را از مسترکلاس پروفسور والتردسپالی گرفت و همچنین دوره ی مسترکلاس پروفسور رینهارد لایزکو را در دانشگاه هنر وین با موفقیت به پایان رسانید. کارمن ...