نائریکا، زن پهلوان

نویسنده: سجاد پورقناد

مینو رضایی نوازنده و مدرس دف است. فعالیت های او با ارکستر دالاهو با مدیریت مسعود حبیبی آغاز شده و با پایان گرفتن فعالیت این ارکستر، وی با جدیدت مثال زدنی اقدام به تشکیل ارکستر کوبه ای بزرگی با استفاده از بانوان نوازنده کرده است. این ارکستر که نائریکا نام دارد، امروز بزرگ ترین ارکستر موسیقی زنان در ایران می باشد و تا به حال برنامه هایی در تالارهایی مانند میلاد و وحدت داشته است. با مینو رضایی سرپرست این ارکستر گفتگویی کرده ایم که می خوانید:

درباره ی تاریخچه ی گروه بگویید:
اركستر از سال ۱۳۸۷ فعاليت خود را با نام “نائريكا” آغاز كرد. نخستين كنسرت گروه در تيرماه هزار و سيصد و نود در تالار وحدت و پس از آن در آذر ماه نود اجراي ديگري در همان مكان برگزار گرديد. از فعاليت هاي ديگر گروه در اين سال، شركت در جشنواره ی قربان تا غدير و برگزيده شدن گروه به عنوان گروه منتخب بود. همچنين در بهمن ماه سال نود پس از اجرا ي كنسرت در جشنواره ی شمسه، جايزه ی ويژه ی جشنواره را به خاطر نگاه متفاوت به موسيقي از دبير جشنواره دريافت نمود.
نام ارکستر چه معنی دارد؟
نائريكا در زبان پهلوي از تركيب “نئره” به معني پهلوان و “كا” پسوند مونث ساخته شده و به معني زن پهلوان مي باشد.
ارکستر شما چند عضو دارد؟
ارکستر در حال حاضر چهل نفر عضو دارد
میانگین سنی نوازندگان تان چقدر است؟
۲۴-۲۷ سال
آیا ساخت ریتم ها نیز از بانوان ارکستر خودتان است؟
بله ساخت ريتم ها همگي توسط اينجانب صورت گرفته.
بسیاری بر این عقیده هستند که ساز دف برای بانوان مناسب نیست، نظر شما در مورد چنین ادعایی چیست؟
طبيعتا ما همچنين باوري نداريم و تاسيس چنين گروهي خود بهترين گواه باور نداشتن به اين سخن است.
آیا توانایی نوازندگان ارکسترتان را در حد ارکسترهای کوبه ای مردان می دانید؟
بديهي ست قدرت بدني آقايان با خانم ها متفاوت است اما قدرت بدني تنها يكي از مولفه هاي اجراست. تمركز و توجه ما بيش از اين معطوف بر نشان دادن پتانسيل بالايي است كه مي تواند در خلق و اجراي اين ژانر، دستمايه ی خلاقيت هنري قرار گيرد و  معمولا كمتر مورد توجه قرار گرفته است. مثلا مولفه هايي مانند ظرافت و زيبايي شناسي متفاوتي كه شايد جالب باشد بدانيد، مخاطبان ما را گاه بي آنكه بدانند اين اثر ساخته يك زن است متوجه مي كند …و اين بخاطر زاويه ی ديد و نوع نگاه هنري متمايزي است كه در روح اين قطعات حس مي شود.
با محدودیت موسیقی پرکاشن چطور شنوندگان را تا انتهای برنامه هایتان حفظ می کنید؟
اتفاقا به نكته ی خوبي اشاره كرديد. قلمرو خلاقيت بي نهايت و بيش از حد تصور وسيع است، اينجا تنها به دو سه نمونه از تجربيات خودمان اشاره مي كنم به عنوان مثال شكل بيان روايي در موسيقي. شايد بد نباشد براي روشن شدن بحث از اثر یکتا استاد پرويز مشكاتيان ياد كنم، همه ی ما با اين شاهكار بي مانند آشنايي داريم. مقدمه ي تصنيف “جان عشاق” كه حالتي از روايت را القا مي كند. ما در بيشتر قطعات مان خواسته ايم تا مخاطبانمان را با اين شكل بيان روايي  با خود همراه كنيم.
يكي ديگر از اين تجربيات كه در گفتگوها به نظر مخاطبان ما جالب توجه بوده است، استفاده از صداهاي طبيعت و بهره گيري از آواست كه البته نمونه ی اخير در آثار كوبه اي ديگر آزموده شده، ولی شايد نه به اين شكل.
آیا ورود سازهای ملودیک را به ارکسترتان ممنوع کرده اید؟
 خير. ما از سازهاي ملوديك هم تا جاييكه عرصه ی پرواز خلاقيت ريتم را تحت الشعاع قرار ندهد، بارها بهره گرفته ايم.
برنامه ی آینده ی شما در چه سالنی اجرا خواهد شد؟
برنامه هايي داريم كه در آينده ی نزدیک اعلام خواهيم كرد.