هنرجویان گیتار تکنیک صحیح را یاد نگرفته اند.

هنرجویان گیتار تکنیک صحیح را یاد نگرفته اند

لیلی افشار که اواخر فروردین مستر کلاس «گیتار کلاسیک» خود را در رشت برگزار کرد، معتقد است هنرجویان نوازندگی گیتار کلاسیک باید تکنیک های نوازندگی را از همان آغاز به درستی یادبگیرند تا در آینده دچار مشکل نشوند.
لیلی افشار مدرس و نوازنده گیتار در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: کسانی که در این کلاس شرکت کردند برای یادگیری بسیار آماده بودند و من نیز با آن ها از نظر تکنیک و موزیکالیته کار کردم.
افشار درباره سطح شاگردان حاضر در این مستر کلاس تصریح کرد: در این مستر کلاس شاگردانی از سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته حاضر بودند. من با حضور هنرجویانی از همه سوح در مستر کلاس ها موافقم ولی بیشتر دوست دارم هنرجوی نوازندگی گیتار از سطح مقدماتی در کلاس های من حاضر شود.
وی افزود: کسانی که نوازندگی را آغاز می کنند باید از آغاز همه اصول را به درستی یاد بگیرند و این عامل در قوی شدن تکنیک نوازندگی بسیار مهم است، گاهی میبینم که برخی نوازندگان با این که سال هاست گیتار می نوازند ولی باز هم در اصول اولیه نوازندگی ایرادهایی دارند.
این نوازنده گیتار گفت: هنرجویان گیتار در ایران بسیار هستند ولی جایی برای اجرا و بیان هنرشان ندارند یا این محل ها بسیار اندک است و این در مقایسه با وضعیت موسیقی در کشورهای دیگر متفاوت است زیرا در کشورهای دیگر محل اجرا بسیار وجود دارد و هنرجویان می توانند هنر خود را به راحتی عرضه کنند.
وی درباره میزان علاقه نوازندگان ایرانی به ساز گیتار اظهار کرد: همه جای ایران علاقه مندان به گیتار بسیار زیاد هستند و به همین دلیل در سال های گذشته مستر کلاس های بسیاری را در نقاط مختلف ایران برگزار کرده ام و امسال نیز به رشت آمدم تا برای علاقه مندان در این منطقه مستر کلاسم را برگزار کنم.
لیلی افشار، متولد ۱۳۳۸ در تهران است که از ده سالگی فراگیری گیتار را آغاز کرد . وی با درجه لیسانس و فوق لیسانس موسیقی در رشته نوازندگی گیتار از “کنسرواتوآر بوستون” و “کنسرواتوآر موسیقی نیوانگلند” فارغ‌التحصیل شد و نخستین زنی در جهان بوده که موفق به اخذ درجه دکترا در نوازندگی گیتار شده است.
او مدارک دیگری نیز در نوازندگی گیتار از کنسرواتوار موسیقی بوستون، نیوانگلند، دانشگاه ایالتی فلوریدا دارد. وی در مرکز آموزش هنرهای زیبای بناف (Bnaff) تحصیل کرده‌است. دارای مدارک افتخاری از آکادمی موسیقی کیجیانا واقع در شهر سینای ایتالیا است.
لیلی افشار یکی از دوازده نوازنده بین‌المللی گیتار بود که برای نواختن در حضور آندرس در کلاسهای پیشرفته وی، در “دانشگاه کالیفرنیای جنوبی” انتخاب شد . آن موقع بود که پس از این کلاس ماتسرو سگویا در مصاحبه ای که در اخبار شامگاهی “ان بی سی” حضور یافت در خصوص افشار پیش بینی کرد: او روزی به نوازنده ای معروفی تبدیل خواهد شد.
علاقه او به موسیقی معاصر منجر شد که از نخستین اجرا کنندگان آثار “رضا والی”، ” گری آیستر”، “گرارد روژد”، “لوریس چوبانیان”، “آرن ملنس”، “کامران اینجه”، “باربارا کولب”، “مرلین زیفرین” و “سالوادور بروتونس” از میان دیگران باشد.
وی کنسرتهای متعددی در کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، آفریقا، نیوزیلند، استرالیا و آمریکای جنوبی برگزار کرده، همچنین در “ویگمور هال لندن” ، “مرکز هنرهای اجرایی کندی” ، “فستیوال موسیقی گرند تیتن”، “فستیوال موسیقی اسپن”، “مدرسه هنرهای تجسمی بنف”، “فستیوال موسیقی منتون” و “آکادمی آمریکیایی در رم” نواخته است.
روزنامه واشنگتن پست لیلی افشار را “فوق العاده معصوم، عالی و بی عیب و نقص و قابل توجه” توصیف کرده است . او همچنین بعنوان بهترین گیتاریست کلاسیک زن برنده جایزه “ارویل ایچ. گیبسن” شده است.
آلبوم‌های لیلی افشار از “۲۴ کاپریچوی گویا” اثر “کاستل نوئوو-تدسکو” ، “ساغر (تنگی می لعل)” ، “مسخ” و آخرین آنها “گذر در نوا” که توسط نشر کارگاه موسیقی منتشر شده اند.
همچنین کتابی با عنوان “پنج آواز محلی ایرانی” منتشر و مقاله‌های لیلی افشار درباره کاستل نوئوو-تدسکو و فرانسثیسکو به چند زبان در نشریات “Gitarre & Laute” “I۱ Fronimo” ,”Guitar Review” چاپ و منتشر شده اند.
http://honaronline.ir/doc/interview/fa/8930