چنگ ايراني

ارا جاف:

چنگ ايراني به من الهام بخشيد تا اين ساز را ياد بگيرم


چنگ ايراني به من الهام بخشيد تا اين ساز را ياد بگيرم

 “تارا جاف” هنرمند چنگ‌نواز در مورد سابقه ساز چنگ گفت: سابقه ساز چنگ به ايران بر مي‌گردد، چنگ ايراني به من الهام بخشيد تا اين ساز را ياد بگيرم، اميدوارم دوباره اين ساز در موسيقي ايراني زنده شود.

 مستر كلاس (كارگاه آموزشي) “تارا جاف” نوازنده باتجربه ساز چنگ، با عنوان “جايگاه چنگ در موسيقي ايران” همراه با رونمايي از چنگ‌هاي “عبدالله عباسي” با حضور علاقمندان و هنرجويان ساز چنگ در سالن اجتماعات خانه موسيقي برگزار شد.
در ابتداي اين نشست ابتدا “سيمين چايچي” نويسنده و شاعر، شعري را به زبان كُردي در وصف “تارا جاف” و چنگش براي حاضران در سالن قرائت كرد و پس از آن اين هنرمند چنگ‌نواز ساكن لندن، در مورد حضورش در ايران، برگزاري اين كارگاه آموزشي و سابقه ساز چنگ گفت: سابقه چنگ به ۵ هزار سال قبل از ميلاد بر مي گردد، اولين چنگي كه پيدا شد يك چنگ سومري بود كه چنگ مشهوري است و سر يك گاوميش در جلوي آن قرار گرفته است، اين چنگ يكي از نمونه‌هاي گوناگون چنگي است كه در دنيا وجود دارد يكي از شاخصه‌هاي بارز اين چنگ اين است كه چهار گوشه دارد.

در زمان آشوريان و بابلي‌ها و در همان زمان در ايران نيز چنگ‌هاي ديگري درست شد كه سه گوشه داشتند. در ۳ هزار سال قبل از ميلاد، معمول بود كه چنگ هاي سه گوشه‌اي به كار مي‌بردند، اما در ۱۹۰۰ سال قبل از ميلاد اين چنگ‌هاي سه گوشه‌اي به يك قوس تبديل شدند و اين همان چنگ ايراني است كه هميشه آن را بر روي سنگها و تابلوهاي مختلف مي بينيم و اين چنگ به نمونه اي براي چنگ هاي ايراني تبديل شد.

وي ادامه داد: اين چنگ ايراني به من الهام بخشيد تا اين ساز را ياد بگيرم، به ويژه در تابلوهاي مختلف اين چنگ رمانتيك را نظاره مي‌كنيم و همچنين در شعر شاعران ايراني از جمله؛ حافظ، مولانا و شاهنامه فردوسي هميشه از اين چنگ اسم برده شده است.

در بخش ديگري از اين برنامه “عبدالله عباسي” سازنده چنگ در مورد سابقه سازسازي، ساختن ساز چنگ و همچنين روي آوردن به ساختن اين ساز گفت: اميدوارم بتوانم خدمتي به جامعه موسيقي كرده باشم و در واقع اين ساز قديمي ايراني را كه بيش از ۶ هزار سال قدمت دارد بتوانيم دوباره به وطن برگردانيم تا جايگاه خودش را در موسيقي ايراني پيدا كند.

در بخش ديگري از اين مستر كلاس، “تارا جاف” با چنگ‌هاي ساخته شده توسط “عبدالله عباسي” قطعاتي را اجرا كرد و در ادامه، “مهديه الهي قمشه‌اي” در مورد موسيقي و نقش آن در زندگي سخنراني كرد.

 در ادامه برنامه “تارا جاف” درباره تكنيك‌هاي نوازندگي ساز چنگ، شيوه‌هاي مختلف نوازندگي اين ساز سخن گفت و در بخشي از صحبت‌هايش گفت: براي اينكه صداي چنگ به موسيقي ايراني و كُردي نزديك باشد از شيوه نوازندگي سازهاي شرقي، به ويژه سازهاي ايراني و كردي استفاده كردم و به خاطر اينكه بيشتر به شيوه حسي نوازندگي مي‌كنم، تك تك به شيوه نوازندگي نوازنده‌هاي شرقي و ايراني نگاه مي كردم كه چگونه انگشت‌هايشان را بر روي سيم‌هاي ساز حركت مي دهند، براي نمونه از شيوه نوازندگي قانون و تنبور خيلي بهره گرفتم.

بنا براين گزارش “تارا جاف” كه به همراه “فردين لاهورپور” ني نواز ايراني و “سميه عباسي” با ساز تنبك، اخيراً آلبومي با ۹ قطعه را به شيوه همنوازي سازهاي ني و چنگ و تنبك در تهران ضبط كرده اند، در بخش پاياني اين كارگاه آموزشي، سه قطعه موسيقي كُردي از اين آلبوم را در دستگاه اصفهان و شور اجرا كردند.

http://www.iranhmusic.ir/misc.php?t=21&id=0B5C781