انگیزه شخصی میثم مطیعی از نگارش کتاب «اهانت»+عکس

انگیزه شخصی میثم مطیعی از نگارش کتاب «اهانت»+عکس

کتاب «اهانت» به قلم میثم مطیعی مداح سرشناس کشورمان جمعه 29 اردیبهشت‌ماه با حضور مصطفی امامی معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق و نویسنده کتاب در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

انگیزه شخصی میثم مطیعی از نگارش کتاب «اهانت»+عکس

به گزارش زنان موزیک، میثم مطیعی مداح اهل بیت(ع) در مراسم رونمایی کتاب «اهانت» درخصوص این کتاب اظهار داشت: این موضوع به حدود سال ۹۱ یا ۹۲ بعد از اهانتی که به امام‌ هادی (ع) صورت گرفت برمی‌گردد. در آن زمان نحوه برخورد متدینان به این اهانت برای من بسیار آزاردهنده شد؛ چرا که اولین کاری که انجام شد ترویج اهانت از جانب خود متدینان بود که باعث اشاعه اهانت شد. رساله دکتری مطیعی که کتاب شد وی اضافه کرد: به همین جهت تصمیم گرفتم رساله دکترای خودم را یک موضوع کاربردی قرار دهم. در شهریور سال ۹۴ از این موضوع با عنوان مبانی و راهکارهای رویارویی معصومان با اهانت در قرآن و حدیث در دانشگاه امام صادق (ع) دفاع کردم. از آن جایی که برای تبدیل یک رساله و پایان‌نامه به کتاب، فراهم کردن مقدماتی لازم است و نیز از آنجایی که یکی از دغدغه‌های من این بود که برای عموم قابل استفاده باشد، در نگارش کتاب وقفه افتاد.  مطیعی صحبت‌های خود را با ارائه مطالب آورده‌شده در کتاب ادامه داد و گفت: ابتدا در این کتاب تمام ریشه‌های مرتبط با موضوع اهانت در زبان عربی احصاء و بارسنجی و حدود ۴۷ ریشه بررسی شده است.

بررسی اصطلاحاتی که در زبان عربی بار اهانت‌آمیز دارد این مداح اهل بیت(ع) افزود: بعد از ریشه‌ها، اصطلاحاتی که در زبان عربی بار اهانت‌آمیز دارد، بررسی شده است. همچنین این اصطلاحات از لحاظ فقهی و حقوقی، میزان شدت و ضعف، اشاره به حرفه و شغل و از لحاظ اهانت‌های بیانگر ظاهر شخص، تحلیل شده است. مطیعی توضیح داد: این رساله متکفل اهانت‌هایی است که به اهل بیت(ع) شده و چگونگی پاسخ آن‌ها به این اهانت‌ها را مورد توجه قرار داده است. اهانت‌های قولی و لفظی را بررسی کردم، نه اهانت‌های عملی نویسنده کتاب «اهانت» اضافه کرد: از اینجا به بعد بحث اصلی شروع می‌شود که در قرآن کریم به انبیا از ناحیه کفار و دشمنان چه اهانت‌هایی شده است و آن‌ها چطور پاسخ می‌دادند که برای این امر، قرآن کریم را تفصیلاً از ابتدا تا انتها بررسی کردیم. وی با بیان اصنافی از این اهانت‌ها اضافه کرد: آنچه در این کتاب مورد توجه بوده اهانت‌های قولی و لفظی بوده نه اهانت‌های عملی. انگیزه شخصی میثم مطیعی از نوشتن یک کتاب مطیعی عنوان کرد: در این کتاب با مراجعه به تفاسیر معتبر انواع و اقسام روش‌های مقابله با اهانت را از منظر قران کریم بحث شده است که حدود ۱۶ راهکار مقابله با انبیا و اولیا مورد بحث قرار گرفته است.

این مداح اهل بیت (ع) همچنین در مورد معرفی کتاب خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب توضیح داد: آنچه در کتاب «اهانت» مورد بررسی است، اهانت‌های مربوط به قول و گفتار هستند نه عملی و کرداری! انگیزه شخصی من از نوشتن این کتاب این بوده که چون برخی به من تهمت اهانت به مسئولین را می‌زدند، خواستم به سمت نوشتن کتابی برای تبارشناسی اهانت بروم. جریان باطل قصد دارد با اهانت زیاد به مقدسات ما را نسبت به این توهین‌های مکرر بی‌تفاوت کند. برای نوشتن این کتاب، ۴۰۰ منبع را بررسی کردم مطیعی در ادامه موضوع، فصل سه کتاب را آنچه به عنوان اهانت به معصومان(ع) در حدیث و تاریخ آمده است عنوان و بیان کرد: در این فصل سابقه‌ای از اهانت به مقدسات و اولیای الهی در حدیث و تاریخ بررسی شده و سابقه اهانت به معصوم احصا شده است و بعد از آن سیره معصومان در مواجهه با اهانت‌کنندگان بیان شده است. فصل چهارم کتاب هم مبانی است که بیان می‌کند این راهکارها بر چه مبانی مستقر است و مبانی فقهی، حقوقی، حکومتی، اخلاقی و ارتباطی مطرح شده است و نهایتا هم برای شرایط امروز الگو ارائه شده است.

نویسنده کتاب «اهانت» در پایان با بیان اینکه در این کتاب نزدیک به ۴۰۰ منبع استفاده شده است عنوان کرد: این کتاب تلاشی بود که سعی کرده است در حوزه دفاع از مذهب به جای رویکرد مدافعانه و پاسخ‌دهنده یک رویکرد مهاجمانه و پرسشگر داشته باشد. امیدوارم این کتاب در خدمت به اهل بیت موثر باشد و محتوای آن در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش فارس، کتاب «اهانت» تألیف میثم مطیعی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و مداح اهل بیت(ع) با عنوان کامل آموزه‌های معصومان در مواجهه با اهانت در قطع وزیری و در ۵۸۰‌ صفحه توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به چاپ رسیده و روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند به صورت مجازی از طریق وبسایت انتشارات دانشگاه از اینجا اقدام کنند. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید