بانویی که نرخ بزهکاری را کاهش داد

بانویی که نرخ بزهکاری را کاهش داد

منطقه «هادی آباد» قزوین یکی از مناطق آسیب‌پذیری است که به دلیل افزایش نرخ بزهکاری؛ نام آن را تگزاس گذاشته اند، اما فعالیت یک بانوی تاثیرگذار محله توانسته است نرخ این بزهکاری را در این منطقه به شدت کاهش دهد.

بانویی که نرخ بزهکاری را کاهش داد

گروه زندگی ـ آزاده لرستانی: «فاطمه رخ فیروز»، از استان قزوین یکی از بانوان تاثیرگذار در محله «هادی آباد» و «نواب شمالی»شهر قزوین است که همچنان سبک و سیاق چهل ساله والدین خود را  در خدمت به مردم و محرومین ادامه می دهد. او به یاد می‌آورد که خانه پدری او از قدیم الایام، محفلی برای کمک‌های خیرخواهانه و بستری مناسب برای کلاس‌های قرآنی بوده است؛ رسم حسنه‌ای که هم اکنون نیزاز سوی او و دیگر اعضای خانواده ادامه دارد. بانویی که رسم ۴۰ ساله خانواده را اجرا می‌کند  طبقه اول این خانه ۱۲۰ متری، سال‌هاست که مکانی آشنا برای اهالی منطقه است و تابلوی موسسه قرآنی نور الزهرا (س)، هیات مکتب رقیه (س) و کانون تحکیم بنیاد خانواده شهید بهشتی، به اهالی یادآوری می‌کند که این خانه همچنان مکانی برای دوستداران اهل بیت (ع) و پناهگاه خانواده است. این درحالی است که خانواده رخ فیروز به تناسب توانمندی خود، هر کدام نقشی را برای حل مشکلات مردم منطقه بر عهده دارند و همواره تنور فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و کارآفرینی در این خانه گرمِ گرم است. این بانوی فعال محله که به تازگی از جمله تقدیر شدگان مهرواره بانور است، منطقه هادی آباد قزوین را یکی از مناطق آسیب پذیر، محروم و مهاجر پذیری عنوان می‌کند که متأسفانه بزهکاری در آن به قدری زیاد است که برخی‌ها نام این منطقه را تگزاس گذاشته‌اند!

«فاطمه رخ فیروز» وقتی والدین اراذل و اوباش شریک جرم شدند او در این مورد می‌گوید: متاسفانه در این منطقه به دلیل حاشیه نشین بودن، فقر فرهنگی بیشتر از فقر اقتصادی خود نمایی می‌کند و به همین دلیل بزهکاری و رشد گروه‌های اراذل و اوباش زیاد است به طوری که در نشست نیروی انتظامی قزوین به ما اعلام کردند؛ بیشترین نزاع در شهر قزوین؛ متعلق به همین منطقه است و ما از همان زمان روی این مسأله کار کردیم و متوجه شدیم ؛ متأسفانه برخی از والدین این اراذل و اوباش از فرزندانشان دفاع می‌کردند و همین امر این بزهکاری را تقویت می‌کرد. اما فاطمه خانم مصمم و پر تلاش با برگزاری برخی از کلاس‌های تربیتی برای این والدین، تفکر آنان را نسبت به این حمایت‌ها تغییرداد و در نهایت نیز، آمار بزهکاری این منطقه  هرروز د حال کاهش است. بانوی جهادی که معتقد است باید مجموعه‌های تربیتی برای سنین نوجوان و جوان در این منطقه فعال شوند تا آن‌ها از نوجوانی از کار‌های ناسالم اجتماعی فاصله بگیرند و به همین دلیل او، راه‌اندازی کلاس‌های تابستانی با محوریت آموزشی و تربیتی برای نوجوانان وجوانان را در دستور کارهای خود قرار داده است. او ادامه می‌دهد: بر اساس هماهنگی‌های فرهنگی و دعوت و از کارشناسان دغدغه‌مند  قرار است، سلسله گعده‌های فرهنگی در زمینه سبک زندگی و فرزندآوری با حضور اساتید خبره در فضای باز پارک‌ها برگزار شود. با وجود ۳ فرزند باز هم دغدغه گره‌گشایی از کار مردم را دارد این بانوی فعال فرهنگی که دارای سه فرزند نوجوان است به گونه‌ای فرزندان خود را تربیت کرده است که همه آنان به همراه همسرش، نقشی در گره‌گشایی مردم بر عهده دارند. تمرکز بر حوزه خانواده، سبک زندگی، ازدواج و فرزند آوری و برگزاری کلاس‌های پیش از ازدواج در دانشگاه‌های استان قزوین و به ویژه در دانشگاه فرهنگیان و در دبیرستان‌های دخترانه منطقه از دیگر فعالیت‌های او بوده است. او همچنین از طرحی به نام روضه‌های خانگی با کمک جمعی از دیگر بانوان منطقه خبر می‌دهد که در این روضه‌های خانگی تلاش شده، مراسم‌ عزاداری، همدلی و مشارکت اجتماعی در خانواده‌ها تقویت شوند به گونه‌ای که این خانواده‌ها با شیوه تشکیلاتی بیشتر آشنا شوند.

نمایی از هادی آباد قزوین تحت  پوشش قرار دادن ۱۰۰ خانوار نیازمند فاطمه رخ فیروز با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۰ خانوار نیازمند را تحت پوشش دارد که هزینه آنان از طریق خیرین، کمک‌های مردمی و وجوهات شرعی تأمین می‌شوند؛ تهیه جهیزیه برای نوعروسان و اهدای سیسمونی برای بانوانی که تمایل به فرزندآوری دارند را بخش دیگری از فعالیت‌های خود عنوان می‌کند. این فعال تاثیرگذار در محله، یکی از ضرورت‌های امروز این منطقه را فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی برای نوجوانان منطقه می‌داند و با تأکید بر مسؤولیت اجتماعی افراد ابراز می‌دارد: «معتقدم یکی از تعهد‌های نسل جدید، مشارکت در مسؤولیت اجتماعی است که باید آن را در قبال آینده به خوبی انجام داد، بنابراین زنان جامعه می‌توانند نقش به سزایی در این مسؤولیت‌ها داشته باشند. بانوی موفق، بانویی است که بتواند اعضای خانواده خود را وارد مشارکت‌های اجتماعی کند چرا که خانواده، می‌تواند بستر امنی برای فعالیت‌های زنان باشد.»

خانواده 5 نفره  «فاطمه رخ فیروز» فاطمه خانم بهترین خاطرات شیرین خود را به ثمر نشستن پیوند ازدواج بین زوج‌های جوانی عنوانی می‌کند که به مدد فعالیت‌های او و همکارانش اتفاق افتاده است و همچنین منصرف کردن مادرانی که قصد سقط جنین داشتند و اینک فرزندان آنان در کلاس‌های فرهنگی او حضور دارند. آری! زنان جامعه ایران، دارای ظرفیت‌های عظیمی در حوزه فعالیت‌های اجتماعی هستند که می‌توانند نقش بسزایی در ارتقای فرهنگی کشور داشته باشند، ظرفیتی که حلقه مفقوده این روزهای زندگی ماست. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید